De Rozenkoningin een verhaal vol complotten. – Philippa Gregory.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het Engelse koningshuis. Vooral de periode van de witte roos, de rode roos, de Boleyns en natuurlijk ook de Tudors. De rozenkoningin stond al een tijdje te pronken in mijn boekenkast. De weekreadathon was net gestart in oktober op instagram ideaal om dan met zo een dik boek te beginnen. Mijn mening over het boek vind je trouwens hier onder.

  • Boek: De rozenkoningin.
  • Schrijver: Philippa Gregory.
  • Uitgeverij: De Boekerij.
  • Genre: Historische roman.
  • Bindwijze: Paperback.
  • Pagina’s: 415 pagina’s.
  • ☆☆☆ sterren.

~ Het verhaal: ~

Het verhaal stamt zich af in de periode 1453. De jonge weduwe Elizabeth slaagt erin om koning Edward IV te verleiden dankzij de heksenkunsten van haar moeder. In het geheim trouwt ze met Edward. Maar dan verandert alles. Ze is niet meer het plattelandsmeisje maar een familielid geworden van de witte roos, het huis van York. Er zijn nog andere vijanden die op de troon azen en hun macht misbruiken. Klinkt toch al spannend niet?

De Rozenkoningin

~ Wat vond ik zelf van het verhaal: ~

Het verhaal voert je mee naar het jaar 1453, de periode waarin de jonge Elizabeth huwt met Koning Edward. We leren haar kennen als een jonge eervolle vrouw die weet wat ze wilt. Het boek voert je mee door de hele geschiedenis van het prachtige koningspaar. In het geheim trouwen ze maar al snel krijgen ze te maken met oorlog om de kroon. Elk hoofdstuk werd ietsje spannender en ook weer droeviger. De periode stond dan ook bekend om liefde, oorlog en vooral veel macht.

Philippa Gregory heeft het boek vlot geschreven ondanks dat er niet zoveel info over deze periode te vinden is. Dat vertelt ze trouwens ook achteraan in het boek. Het stukje magie met de godin zorgde er voor dat dit geen typische historische roman is.

Elizabeth als hoofdpersonage:

In het begin van het verhaal vond ik Elizabeth een enorm sterke vrouw met een aparte persoonlijkheid. Ik kreeg alleen heel veel medelijden met haar na het einde toe. Ze vocht om haar geliefden en de troon.

Philippa Gregory

Ik miste wel een beetje diepte gang in de rozenkoningin.

Ze begon heel sterk en het was ontzettend spannend. Ik kon het boek niet weg leggen. Tot ongeveer meer dan de helft van het boek. Voor mijn gevoel gingen de periodes daarna veel te snel. Het was soms enorm verwarrend om te kunnen volgen. Ik miste de opbouw en de vlotte stijl van het boek “de zusjes Boleyn”. Dat boek verslond ik op een paar dagen.

~ Conclusie: ~ ☆☆☆ sterren.

Ondanks dat het boek wat diepte gang mist krijgt de rozenkoningin een 3/5 als cijfer. Philippa heeft een prachtig verhaal neergeschreven vol complotten, magie, liefde en oorlog. Heb jij dit boek al gelezen? Wat vond je er zelf van?

Plaats een reactie